a journey trough countries, places, flavours, and more

Strony

Wednesday, 26 March 2014

Plaza de Toros


Plaza de toros czyli arena walk byków,  słynnej  na całym świecie corridy. 
Corrida wzbudza  skrajne emocję od uwielbienia po nienawiśćW samej tylko Hiszpanii, corrida ma prawdopodobnie tyleż samo zwolenników, co i przeciwników. 


I choć  ślady pisane dokumentujące  walki z bykami,  pochodza już z XII wieku  i wiadomo tez , ze  walki toczone były wcześniej, to budynki jakie znamy dzisiaj pod nazwą  plaza de toros wcale  aż tak stare nie są, te najstarsze pochodzą zaledwie z XVIII wieku. 

Fakt, że  częstokroć stoją  one na miejscu wcześniejszych już nieistniejących drewnianych budowli, to jednak tamtejsze plazas de toros różniły się nieco od tych jakie możemy spotkać dziś w większości miast i miasteczek Hiszpanii. 


Zanim  w ogóle zaczęto stawiać  jakiekolwiek budowle czy też ogrodzenia, corridy zwyczajowo odbywały się na placach i ulichach miast.


Wraz z konstrukcją charakterystycznych okrągłych budynków, la tauromaqia, czyli sztuka walki byków (?), została poddana normalizacji, a wszelkie szczegóły dotyczące różnych  aspektów zarówno walk jak i całej ich  otoczki  reguluje.... dekret królewski.


Wbrew pozorom, walki byków nie odbywają się zbyt często.  Walki organizowane są przy okazji  świąt, ferii lokalnych i tym podobnych .  Feria de Abril w Sewilli i Feria San Isidro w Madrycie, to najpopularniejsze i największe tego typu obchody, walki byków odbywają się  wtedy przez wiele dni  lub nawet tygodni z rzędu, a udział w nich biorą najwytrawniejsi toreros.


Bycie słynnym torero (torreador) oznacza sławę prestiż i oczywiście pieniądze. 
Kiedyś najlepszym z najlepszych stawiano pomniki, dziś ich życiem zajmuje się prasa kolorowa. Bywa, że walkami parały się  całe rodziny: dziadek, ojciec, teść, brat. Takie nazwiska jak: Ordoñez, Dominguín czy Rivera, to nazwiska obecne w świecie corridy od ponad stu lat.



Ciekawostką są wyniki walk, bo z oczywistych względów wynik 1:0 nie jest w pełni adekwatny i  w większości przypadków jest do przewidzenia.


Silencio y aplausos- cisza i oklaski;
Silencio y silencio- cisza i cisza;
Petícion de oreja- prośba o ucho;
Salida por la Puerta Grande-wyjście przez Bramę Główną;
Rabo- ogon;
brzmi ciekawie, prawda?










47 comments:

  1. Należę do osób, które zdecydowanie nie tolerują corridy i nie przyjmuję do wiadomości, że taka jest tradycja. Ale tak jak napisałaś. Zdania są podzielone.

    Pozdrawiam,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dlatego tez nie wdawalam sie w zadne szczegoly. Pozdrawiam rowniez.

      Delete
    2. Ja mam podobnie: jak dla mnie corrida to zło;>

      Delete
  2. na to bym się nie pisała, tradycja tradycją, ale pamiętam również jak kiedyś kolega opowiadał, że gdy przeniosła się na miasto uciekali ledwo z życiem....

    ReplyDelete
  3. Doesn't the matador look so alone? I think this is probably why bull fighting is exciting, although I don't like the violence of it. I love your photos.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you Jenny. I think the bullfighting is a kind of art, unfortunately, it requires a victim.

      Delete
  4. Ja chyba też nie koniecznie chciałbym to zobaczyć... Jeśli chodzi o tradycje to wolę walkę na pomidory- chociaż to straszne marnotrawstwo jedzenia ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. A wiesz, ze przy pisaniu tego posta naszly mnie mysli na tomatine? Zaczelam sie nawet zastanawiac, jak jednoczesnie porzucas sie troche pomidorami, zrobic zdjecia, nie zepsuc aparatu i samej wyjsc bez siniakow? Strasznie skomplikowana sprawa :)

      Delete
    2. Monia, jak w tym roku zdecydujesz się na tomatinę to daj znać. Bo ja mam w planach. I nawet mogę zrobić Ci zdjęcia jak będziesz się chciała pomidorami porzucać :). Też kombinuję jak by to zrobić, żeby aparat nie ucierpiał i mam nadzieję, że do sierpnia coś wymyślę. Bo chyba nie wyobrażam sobie być na tomatinie i nie wziąć udziału w widowisku.

      Delete
    3. Jak bede sie wybierala, to oczywiscie dam znac. Z tym aparatem to chyba trudno bedzie, jednorazowki chodza mi po glowie:)

      Delete
  5. Ależ wielkie bydle z tego stadionu! Corrida to też nie moja bajka, ale rozumiem tradycję. Swoją drogą, to codziennie miliony jak nie miliardy zwierząt na całym świecie są męczone w nie mniej okrutny sposób.

    ReplyDelete
    Replies
    1. No wielkie! Corrida to tez nie moja bajka, swoja droga masz racje; futra sa bee, ale buty z krokodyla juz jak najbardziej ok?

      Delete
  6. Me gustan mucho las fotos, más las de los arcos. Pero no me gustan los toros, monika, nunca he sido capaz de ir a ver una corrida.
    Aquí en Béjar tenemos la plaza más antigua de España"La Ancianita"
    Buen miércoles.
    Un beso.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gracias Laura, yo tampoco, aunque las plazas de toros me gustan y algunos (los de mas guapos) toreros tambien :) Saludos.

      Delete
  7. Muy buen reportaje, son muchos los detalles captados de esta plaza de toros, sobre todo la fotografía de los arcos me encanta. Yo nunca he ido a ver una acorrida de toros, creo que lo pasaría mal, pero respeto profundamente a quien le gusta ir.
    SAludos.

    ReplyDelete
  8. Muchas gracias, es la plaza de toros de Palma de Mallorca. Yo tampoco he ido a ver una corrida, estoy casi segura que no podria aguantarlo. Abrazos.

    ReplyDelete
  9. Akurat tej tradycji nie mogę zrozumieć. Nie podoba mi się. Ale to nie zmienia faktu, że chciałabym to kiedyś zobaczyć na własne oczy. Może wówczas zrozumiałabym ideę corridy?

    ReplyDelete
  10. Piękny post ze wspaniałymi zdjęciami.
    Powiem Ci szczerze, nie jestem zachwycona ideą corridy.
    Byłam w Sewilli na drugi dzień po walce. Straszna rzecz. Mimo , że arena była przysypana świeżym piaskiem to widok i zapach krwi robił okropne wrażenie.
    Wolę podziwiać muzea poświęcone corridzie. Ostatnio widziałam takie w Nimes w Prowansji.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dziekuje. Corrida to temat szeroki, niewatpliwie ciekawy i niestety - kontrowersyjny. Pozdrawiam rowniez.

      Delete
  11. Mimo, że nie należę do miłośników walki z bykami i na ogół jestem przeciwna przemocy to chciałabym zobaczyć corridę. Będąc w Sewilli miałam okazję tylko z zewnątrz zerknąć na arenę.
    Pozdrawiam :)

    ReplyDelete
  12. Corridzie mówię zdecydowanie nie, ale byłam kilka razy na plaza de toros - z ciekawości. Dwa razy miałam okazję podpatrzeć trening a raz, całkiem przypadkiem, zostałam oprowadzona przez byłego torreadora...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pozazdroscic przewodnika:) A ja poszlam pierwszy raz dlatego, ze pomylilam godziny w mojej szkole jazdy, ktora byla na przeciwko i mialam godzine wolna :)

      Delete
  13. Widziałam Plaza de Toros w Sewilli, przepiękna budowla, nawet pisałam o niej na blogu. Myślę, że z ciekawości raz w życiu chciałabym zobaczyć corridę...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiedys sie przepcham przez wszystkie Twoje posty :)

      Delete
  14. I have been to a year of holidays Palma de Mallorca, and curiously, I do not remember the bullring.

    This party is of great tradition in the country.

    kisses

    http://ventanadefoto.blogspot.com.es/

    ReplyDelete
    Replies
    1. it is a little far from the Old Town...

      Delete
  15. Interesujący post. Kilka lat temu byłem na arenie w Sewilli, a nawet uczestniczyłem w takiej bezkrwawej corridzie, której celem była prezentacja byków i pokazy zwinności początkujących torreadorów. Odwiedzając Hiszpanię warto poznać całościowo jej kulturę, a walki byków są z nią nierozerwalnie związane. Ładne zdjęcia i piękny obiekt.
    Pozdrawiam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Taka prezentacja na pewno byla ciekawym doswiadczeniem. Mysle, ze odwiedzajac kazdy kraj warto zapoznac sie z jego kultura i obyczajami. Pozdrawiam rowniez.

      Delete
  16. Byłam na corridzie w Barcelonie. Wszyscy znajomi szli (towarzystwo mieszane narodowościowo) to też poszłam. Najpierw nie powiem miałam wypieki na twarzy ale szybko żałowałam, że tam jestem i nie rozumiałam całej tej idei. Tylko w sumie Włosi z ekipy byli zachwyceni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja idee to zdaje sie, ze rozumiem, gorzej z progiem wrazliwosc...

      Delete
  17. Jak dla mnie to straszny obyczaj. Nie oceniam ich, w końcu kiedyś ludziom podobały się igrzyska u Nerona to pewnie coś po tym zostało. Ale wolałabym tego nie widzieć na żywo, bo śniłoby mi się po nocach.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Madre podejscie do zrozumienia sprawy.

      Delete
  18. Mieszkam w Hiszpanii, ale tej tradycji nie chcę poznać. Zakupienie biletu jest według mnie jednoznaczne ze wspieraniem tej idei. Sam fakt, że nadal cieszy się taką popularnością mnie zadziwia i niepokoi...

    ReplyDelete
  19. Unas magníficas imágenes... Estupendas.... Un abrazo desde Murcia

    ReplyDelete
  20. Ładne zdjęcia! Osobiście nie jestem zwolenniczką corridy. Z zainteresowaniem oglądam migawki w TV, gdy pokazywany jest inny zwyczaj- ucieczka przed bykiem wąskimi uliczkami miasta. Zadziwia mnie to! Dziękuję za obecność i komentarz na moim blogu. Pozdrawiam serdecznie.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biegania przed bykiem tez nie dla mnie, chociaz znam smialkow! Pozdrawiam rowniez.

      Delete
  21. Jestem 100% przeciwniczką corridy, ale za zdjęcia należą się brawa - fotografowanie aren, łuków, to dla mnie czarna magia, nigdy nie udaje mi się uchwycić właściwych kształtów i perspektywy. Ukłon :)

    ReplyDelete
  22. Chciałam, zawsze chciałam zobaczyć corridę... ale kiedy wreszcie miałam okazję. Przemyślałam to.. i jednak, nic z tego. Nie ma takiej możliwości. Sztuka, tradycja.. ok. Ale nie. Biedne zwierzęta. Fajne zdjęcie, z tym blokowym otoczeniem. :)

    Na San Isidro nie wiem, czy akurat byki... Ale Pamplona i miasteczka pod Madrytem (Feria taurina chyba) pod koniec sierpnia... byki na ulicach, a później też tradycyjna corrida. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Na San Isidro corrida jak najbardziej:)

      Delete
  23. Hello Monika,
    Very wonderful shots!! Great to see this arena.
    The fight with these bulls is not well, but that's my opinion. Your shots are really fantastic with my favorite shot 4. Well done Monika!!

    Best regards,
    Marco

    ReplyDelete
    Replies
    1. Than you very much. I like this arena.

      Delete

  24. I see, You travel a lot.
    Great collection of Spanish photos.

    · regards

    · CR · & · LMA ·


    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...