a journey trough countries, places, flavours, and more

Strony

Sunday, 14 June 2015

Niedzielne Port de Sóller


Port de Sóller, bo o nim dzisiaj będzie, to mała miejscowość na zachodnim wybrzeżu Majorki. Jak sama nazwa wskazuje  Port de Sóller (kataloński)  lub po hiszpańsku Puerto de Sóller, to port  miasta Sóller 



Podobnie jak samo miasto, Port de Sóller izolują od reszty wyspy wysokie góry - Serra de Tramuntana.


Aż do czasów otwarcia kolei Ferrocarril de Sóller i rok później linii tramwajowej łączącej leżące około pięciu kilometów w głąb lądu miasto z portem, dostęp do Sóller możliwy był praktycznie tylko drogą morską, ewentualnie bardzo niebezpieczną górską ścieżką.


Do teraz, a droga jest stosunkowo szeroka, wyasfaltowana i chroniona barierkami, dostaje prawie, że ataku serca jadąc autobusem (samochodem bym się nie odważyła), który jedzie zdecydowanie za szybko, a ja  z każdym z wielu  zakrętów jestem przekonana, że spadniemy w przepaść. 


Zdecydowanie polecam podróż Ferrocarril de Sóller i później z miasta do portu  starym tramwajem.


Tramwaj wyjeżdża z samego centrum Sóller i mijając po drodze sady cytrusowe i pojedyńcze gospodarstwa, wjeżdża prosto na deptak Port de Soller.



Dla turystów tramwaj to kolejna atrakcja, dla mieszkańców to ciągle zwykły środek transportu, chociaż z racji, że większość ludzi porusza się samochodami,  coraz rzadziej używany. Kiedyś tramwaj codziennie przewoził i dzieci do szkoły i rybaków, którzy w specjalnej przyczepie wieźli ryby do miasta. 


Port de Sóller, to mała miejscowość, która rozłożyła się wokół naturalnie osłoniętego portu przez schodzące do morza po obu stronach zatoki góry.





Mimo że  port był jednym z pierwszych centrów turystycznych na Majorce, miejscowość pozostała cicha i spokojna. 


Owszem, są tu sklepiki z pamiątkami Made in China, restauracje z menu po niemiecku i angielsku, jest też kilka hoteli, ale nie ma tego całego szaleństwa byle dużo szybko i głośno.


Turyści nie wylewają się z autobusów, muzyka nie gra, plastik i tandeta nie straszy, a po deptaku spacerują pojedyńcze pary, a nie wrzeszcące hordy żądne atrakcji. 


Słowo, które przychodzi mi na myśl o Port de Sóller jest elegancja. 


Elegancja niewymuszona, niedzielna, letnia, przy której  można pozwolić sobie na trochę luzu, ale bez przekraczania pewnych z dawien dawna ustalonych granic. 


Na pewno wpływ na dzisiejsze oblicze portu miała historia. 


Port od wieków był miejscem strategicznym. Rzymianie, piraci, a w późniejszych wiekach kontakty handlowe z Francją; emigracja  za ocean i późniejsze powroty pozostawiły widoczne do dzisiaj ślady. 


Dzisiejsi turyści to tylko kontynuacja tego co było znane i swojskie, tak jak wszystko przed nimi.












Miłej  niedzieli z widokami na niedzielne Port de Sóller.

35 comments:

  1. Pięknie tam....Przyznam, że chętnie już wyłożyłabym się na takiej plaży. Nie mogę doczekać się już wakacji!
    Oj to zapaszek musiał być niemiły w drodze, jak tak ryby wozili w tej przyczepie ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. E tam, swieze ryby przeciez ladnie pachna :) Goracego piasku, letnich fal tego mi trzeba, bo marzne strasznie.

      Delete
  2. Wakacje, wakacje już blisko! Świetne kadry, cudne miejsce!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dziekuje, miejsce samo sie broni :)

      Delete
  3. Fajne miejsce. Z chęcią bym się na Majorkę wybrał. Choć w tym roku chyba kierunek Kanary, ale kto wie, może coś mi się odmieni :) Podoba mi się drugie zdjęcie - gdzie cień palm pada na ziemię, bardzo fajne ... i ta plaża :)

    ReplyDelete
  4. I ja bym tam wpadła .... cisza, spokój, piękne miejsce. To teraz to czego mi trzeba najbardziej :-)

    ReplyDelete
  5. I ja bym tam wpadła .... cisza, spokój, piękne miejsce. To teraz to czego mi trzeba najbardziej :-)

    ReplyDelete
  6. Pięknie tam! Już myślami się tam przeniosłam :) dziękuję!

    ReplyDelete
  7. Pude ver este lúgar hace ya algunos años y ahora vuelvo a visitarlo de nuevo, gracias a tus fotos.

    Buen trabajo, con hermosas fotos, llenas de luz y de color.

    Besos

    Widziałem to miejsce kilka lat temu, a teraz wracam do ponownego odwiedzenia dziękuję swoje zdjęcia

    Dobra robota, z pięknymi zdjęciami, pełne światła i koloru.

    Pocałunki

    ReplyDelete
  8. Ah przepięknie. Rozmarzyłam się :)

    ReplyDelete
  9. Uwielbiam Soller i Puerto de Soller i ten obłędny zapach kwitnących pomarańczy :)

    ReplyDelete
  10. Piękne plaże są na Majorce, a to kusi by pojechać tam na wakacje.

    ReplyDelete
  11. Alez pieknie, uwielbiam drugie zdjecie i te stoliki w cieniu! :))

    ReplyDelete
  12. elegancki środek transportu - piękny ten tramwaj :D
    jak tu nie marzyć o jakimś urlopie :> ;)

    ReplyDelete
  13. Ja po prostu wymiękłam przy tych zdjęciach, rozmarzyłam się na całej linii niebieskiego horyzontu.

    ReplyDelete
  14. Takie widoki i cudna pogoda, to marzenie w czasie wyjazdu urlopowego.

    ReplyDelete
  15. I po rz kolejny zadziwiasz z Majorką, okazuje się, że to bardzo ciekawa wyspa na wypoczynek :)
    Chciałabym kiedyś przejechać się tym tramwajem i powylegiwać na tej plaży...;)))

    ReplyDelete
  16. Dziękuję za wszystkie komentarze. Port de Sóller to naprawde piękne miejsce i wcale mnie nie dziwi, że przywołuje na myśl wakację wraz ze swoją ’całą linią niebieskiego horyzontu’. Majorka to bardzo interesująca wyspa, a im bardziej się ją zna, tym bardziej chce się jej jeszcze więcej. Pozdrawiam serdecznie.

    ReplyDelete
  17. Ile słońca i ciepła!!!! p.s. najbardziej bałam się na zakrętach w busach na Sri Lance i Indiach. Ale patrząc na konduktorów, którzy stali w otwartych drzwiach i nawet się nie trzymali kiedy pokonywaliśmy kolejne zakręty, stwierdziłam, że chyba nie jest to aż tak niebezpieczne ;) Na pewno na Majorce z tym jeszcze lepiej :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Na pewno, ale ja z tych byle czym przerazonych :)

      Delete
  18. Ale mi dziś było potrzebne nacieszenie oczy takimi pięknymi widokami :)

    ReplyDelete
  19. Uwielbiam małe nadmorskie miejscowości, może kiedyś i do tej dotrę. Na razie nie marzę o Majorce, ale kto wie, co będzie za parę lat :)

    ReplyDelete
  20. Też bym była przerażona jadąc autobusem wysoko w górach i do tego szybko. Emocji miałaś mnóstwo. Jednak miejscowość jej piękno i spokój wynagrodziło wszystko. Pozdrawiam.

    ReplyDelete
  21. Jakie pięknie zdjęcia! Uwielbiam takie widoki, a woda krystalicznie czysta :)

    ReplyDelete
  22. Monika, to jeszcze raz ja! :)
    Podaję Ci mój email - aga86r@poczta.onet.pl
    Co prawda podałam go już u siebie, ale tutaj go szybciej znajdziesz :)
    Napisz do mnie co i jak z magnesem, i podam Ci mój adres do ewentualnej wysyłki :)
    Bardzo się cieszę :)

    ReplyDelete
  23. Piękny lazur. Marzenie, a urlop daleko... Pozdrawiam

    ReplyDelete
  24. Rozmarzyłem się. Mieć tak plażę tylko dla siebie :)

    ReplyDelete
  25. Has captado esa luz y la belleza del mediterraneo que tiene Mayorca.
    Precioso reportaje monika.
    Besos.

    ReplyDelete
  26. Zaciekawiły mnie te wyrzeźbione postacie na balkonie, czyżby to było na prywatnej posesji? A o wakacjach na razie jeszcze nawet nie marzę, bo do września daleko, ale nieśmiało zaczynam je sobie planować :) Pozdrawiam słoniecznie

    ReplyDelete
    Replies
    1. Posesja z tych kilkurodzinnych jesli dobrze pamietam. Rzezby, z tego co sie dowiedzialam przedstawiaja kobiety wypatrujace malzonkow powracajacych z morza. Ja po cichu i niesmialo jeszcze szykuje sie powoli do jakiegos wakacyjnego, wrzesniowego wyjazdu:)

      Delete
  27. czyli jednym slowem wyamrzone miejsce na wakacje z tych wakacji gdy chcemy ciepla i dobrego jedzenia oraz spokoju

    ReplyDelete
  28. To jedna z zalet Hiszpanii - połączenie morza i gór. Pamiętam, jak kiedyś tego samego dnia plażowałam a wieczorem wspinałam do ruin zamku, i miałam wrażenie jak by to plaża to było wczoraj :). Pokazujesz całkiem inne oblicze Majorki i chwała Ci za to :). A tym starym tramwajem z chęcią bym się przejechała, i to nie raz.

    ReplyDelete
  29. Jak tam cudownie. Chciałabym tam teraz być. :)

    Pozdrawiam,
    Birginsen.

    ReplyDelete
  30. Coś pięknego. Nic tylko wyłożyć się na plaży i podziwiać te piękne widoki :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...